Första dagarna med klassen.

Vaknade nyss upp efter ett 36timmars läger med klassen.Låter härligt! Människor är inte så olika.

Tror att det kom 10 randoms som ville ta ett foto på mig och sig poserandes med peaceposen. Mycket som de tycker är roligt här skulle betraktas som lamt och omoget för svenska ögon. Jag har lite svårt att skratta åt taiwans skämt, inte bara för att jag inte kan kinesiska så bra än. Taiwans 16åringar i min klass och alla andra är pluggis-nykterist-antirökandes-superdisciplinerade. När jag pratar om Sverige låter det som rosengård i deras öron, så jag hoppar den biten med Svenskars fritidsvanor. Saker som raster, fritidsintressen och fester är väldigt exotiskt här.

Jag är i klass nummer tretton utav jagvetinte hur många(700 förstaklassare skulle vi visst vara). Vi är 41 i varje klass och en lärare verkar vara mer än väl för att instruera denna mängd. Alla sitter nämligen knäpptysta, gör som de blir tillsagda, och är aldrig till bekymmer för läraren. Allt på lägret var på kinesiska. Vi satt i flera timmar på pyttesmå ihopfällbara stolar och lyssnade på diverse högt positionerade lärare, rektorer, vaktmästare, tidigare elever som höll tal. Jag förstod ingenting. Andra dagen var det dessutom en kamp att inte somna, för vi sov bara 5 timmar i tält under natten. Det var väldigt hett. Det var så hett att flera valde att sova direkt på marken iställer för på madrass, efterssom det var svalare. Någon hade en handfläkt och tro mig. En handfläkt som fläktar bar och genomsvettig hud gör enorm skillnad. De som fläktade var väldigt uppskattade.

Under dagarna gick vi på led. Leden var perfekt rektangulära med killar på ena sidan och tjejer på andra. Indelade klassvis. Vi även satt i led och satte upp tälten i led. Lite militäranda var det nästan, men det var också meningen. De sa att det skulle vara mer avslappnat under den vanliga skolgången.

Svettig hud var för övrigt något som alla var vana vid. I klassrummet är det 6 fläktar av två olika modeller i taket. Detta plus AC gör temperaturen till behagliga 26 grader varmt. Något som jag numera börjar bli van vid. Nu sitter jag inomhus i svalkande 29 grader. I klassen så hade alla svettfläckar på skoluniformerna. Ingen brydde sig om det. Det är nämligen normalt. Inga problem alltså. På sätt och vis är det faktiskt skänt att ingen bryr sig om sitt utseende i skolan. Alla är svettiga, bär skolkostym och har svart tunnt hår. Tjejerna har antingen utsläppt hår eller hästsvans. En i klassen har lockat allt sitt håt utom luggen. Det gör henne till något av en utstickare. Killarna gillar att föna sitt hår. Det gör att det ser mer ut som Japanska och Taiwanesiska filmstjärnors hårsprejjade frisyrer.

Taiwaneser spenderar hela sina dagar i klassrummet. Från halv åtta till halv fem/ halv sex. Läser, sover(20 minuter, efter att sovasignalen gått i hela skolan) och äter i klassrummet. Skolmaten är bättre än i sverige.. men det är ju inte så konstigt, man får ju betala för den. Detta är iofs inga problem för mig som svensk. Allt i matväg är nämligen 4 ggr billigare här. en stor petflaska med CocaCola kostar 27 Taiwanska dollar. En taiwansk dollar är ungefär 0.24 kr. D.v.s. allt är 4 ggr billigare här. Utom mjölk, som är 4 ggr dyrare. om det finns PANT på flaskorna vet jag inte, men troligtvis skulle detta vara onödigt, efterssom taiwaneser källsorterar var minsta lilla sugrör. Att gymma kostar 50 TWD för 2 timmar . Det känns som om jag plötsligt har blivit väldigt rik här.

Rent dricksvattenn finns inte i någon kran i Taiwan. Man måste nämligen koka det först. Jag har nu vant mig vid att kallt vatten inte finns att tillgå, så länge som man inte har is att ha i, men is slösar man sällan bort på vatten, nej det har man i diverse söta drycker och taiwanesisk is. En väldigt annorlunda dryck jag har provat var " pearl milk tea" Det är ett väldigt sött te med socker,socker mjölk/mjölkpulver och socker. I detta te finns det små runda bollar som jag inte riktigt kan beskriva smaken på. Bollarna är antingen små som softairgunkulor eller som blåbär. Storleken på pärlorna avgör storleken på sugröret som man sticker igenom plastfoliehöljet som på alla drycker (inklusive de som nyss gjorts på plats) är fastklistrat på plastmuggens kant. man dricker sedan teet och får hela tiden en massa mjuka blå, gummiliknande kulor i munnen. Jag vet inte vad jag tycker om den här nya dieten än.

Jag vet inte om mitt sätt att beskriva Taiwan får det att låta som om jag på något sätt är missnöjd. Det är jag i alla fall inte alls. Det är fantastiskt här. Alla är annorlunda.. Mer utåtriktade, öppna och väldigt avslappnade. Allt är faktiskt annorlunda. Inte på ett dåligt sätt, bara annorlunda. Hoppas att ni har det bra i Sverige! / Gustaf


Kommentarer
Postat av: Junior

Fan va jag saknar dig Gustaf! Utan dig är sverige kallt och tråkigt och jag vet inte vem jag ska ringa under festhelgena! Ett helt år! Ett helt år utan en av de bästa människor jag någonsin har träffat, en av de bästa vänner jag ngonsin har haft!

Jag kommer tita in på bloggen så ofta jag kan och förväntar mig nya inlägg ofta!! Jag vill veta allt om hur det går för dig och allt om allting annat!

Hör av dig soon my friend^^

Kram Junior/alex/sysslingen

2010-08-27 @ 08:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0