Då var det kaffe igen...

Flummlektionerna hemkunskap, konst och konst har till viss del bytts ut till "culture"
För gemene svensken är kultur något tråkigt som har med museum att göra.
Gemene svensken fattar inte hela begreppet. Kultur kan vara rammstein, robert gustavsson och nästan allt annat om man så vill.
För dagen var kulturlektionen på 4 timmar lika med chilla med 3 lärare på ett golv, rita lite, dricka lite non-alcohol drinkar som biträdande rektorn bjussade på, hon var för övrigt med och chillade under de fyra timmarna. Wow! Man skulle vara lärare i Taiwan.

Min kinesiskalärare har 2 lektioner med oss varje dag utom fredag, efter det chillar han och spelar pingpong med de andra chillandes lärarna. Tror att jag har hittat drömjobbet för framtiden. Min kinesiskalärare har en mustasch som påminner om en gammal kungfumästares på film, fast kortare. Han går antingen omkring i traditionella kinesiska kläder à la pre-västeninfluens, alternativt pingpongutstyrsel, eller Kungfubrallor med någon passande tröja.
Visade sig för övrigt att han är lärare i kalligrafi, kinesiska, kapten i millitären och 8 års erfarenhet av kinesisk kung fu. Coolingen på 32 år har alltid ett lagom oalvarligt smil på läpparna och något kul att lära ut som inte har det minsta med kinesiska att göra. Vi kallar det kultur. Vi har bl.a. haft lektion i att äta pommelo, göra skalet till en hatt, ta foto på alla bärandes sina hattar, lära sig hur en kinesisk kulram ungerar, prova på 1000 år gammal kinesisk rubiks kub samt lärt oss ett och ett annat kinesiskt skämt. Gissa om jag helgillar min lärare!
I går spöade han en annan lärare i pingpong. Det resulterade i att den andre läraren bjöd alla andra på kvällsmat. Det gjorde gör övrigt inte så mycket, mat kostar ju vad det kostar här i Taiwan.

Den dyraste drycken drack jag i dag p.g.a. trötthet. Det var en kaffe latte med socker - de dricker ju inte svart här.
Den halvlitern med fräscha iskalla latten men is kostade motsvarande nästan 10 svenska riksdaler! Kors i taket må jag säga! Ska lägga mig nu för att slippa dessa skyhöga kaffeavifter i fortsättningen.

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Nämen, är kaffet verkligen såå dyrt??? Jag skulle inte klara av att bo med så dyrt kaffe .... hehe.

Ska inte klaga dock, här är kaffet inte heller så billigt.. En cappucino för 7-8 kr :)

Hoppas (och det verkar ju så) att du har det bra därborta!



Kramar från

Elisabet på Sardinien

2010-09-09 @ 17:25:36
URL: http://elisabetborg.blogg.se/
Postat av: Maja

maste bara saga att jag helgillar din blogg!

2010-09-14 @ 15:58:33
URL: http://majaitaiwan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0