Månfestival

Hej!

for narvarande anvander jag en stationar dator pa skolan. Jag hoppas att ni forstar vad jag skriver utan vara kara svenska a a o.

Jag fick ett paket harom dagen. Ni ska veta att jag blev forvanad nar jag laste knackebrod och kaviar pa innehallsforteckningen. Nar jag oppnade kartongen kunde jag inte halla mig for skratt. Dels for att det var ifran min familj, dels for att det var svenskt och dels for att det bara var sa typiskt stereotypiskt for Sverige. Jag borjar forsta mer och mer vad som ar speciellt med Sverige. Man marker inte hur speciellt det ar nar man ar dar, men nar man ar borta sa ser man verkligen skillnaderna och kan med latthet saga att sverige nog allt ar svenskt. Som kontring till SD tycker jag att en invandrare i sverige ar en Svensk invandrare och inte en tysk invandrare. Det gor skillnad.

Familjen har provat macka med kaviar, i alla fall sa sa de att de hade gjort det foljt med kommentaren; "hen hao ci", mycket gott. De tackar sa mycket for att de fatt smaka pa lite svensk kultur. Jag tackar mer. Kaviar gor faktiskt underverk pa mackorna. Anvands sparsamt. Jag har dock inte sett dem ata denna svenska delikatess, sa chansen finns nog att de bangade, fast med stoltheten i behall.

Varat schema har ater blivit andrat och ser nu ut sahar:

Kinesiska*   Bibliotek  Bibliotek  min klass  Musik      8:10-9:00
Idrott          Bibliotek   bibliotek  min klass  Musik     9:10-10:00
Kinesiska     Kinesiska  Kinesiska Kinesiska  Bibliotek 10:10-11:00
Kinesiska     Kinesiska  Kinesiska Kinesiska  Bibliotek 11:10-12:00**
Yoga            Bibliotek     Idrott     Bibliotek   Konst    13:10-14:00
simma         Bibliotek    Idrott    Bibliotek    Konst    14:10-15:00***
simma         Bibliotek   Trumbon  Bibliotek   Idrott   15:15-16:05
simma         Bibliotek    Trumbon Bibliotek   Idrott    16:15-17:05
Kung Fu+
Klubb
Efter
Skolan                                     -21:00

*Kinesisk kalligrafi med annan larare an James
**Lunch en timme, en halvtimme obligatorisk tupplur, savida man inte gaar till sin klubb och ovar t.ex. trumbon, eller att snurra pa gevar och marshera.
*** 5 minuter langre rast for att stada klassrumen en gang till.
- Man ska infinna sig i skolan innan 7:30 for att stada klassrummet samt gora ett oforberett prov i antingen matte, engelska, kinesiska, biologi, etc.

Varje rast/ lektion avloser varandra med en melodisk signal som paminner om ett 15 ar gammalt datorspel korsat med en speldosa. Samma lugna trudelutt vare gang utom nar skolan slutar for dagen(och borjar for natten).

I gar spelade jag pingpong med Vardfarsan. Han van, som vanligt. Jag lyckades fa en boll att skruva sig motsols nagot sa fantastiskt att det forutom att den skruvade sig i luften fick en valdig andring i riktning nar den nade bordet. Den poangen som vi inte ens raknade eftersom vi bara spelade pa var den dagens ljuspunkt. Dagen hade spenerats med 6 timmars sjalvstudier i kinesiska och 2 lararledda timmar. Det ar inte sa hemskt som man tror. Det finns nagra som studerar sammtidigt i biblioteket, 3:or. En ar en dag aldre an mig. Det ar inte ensamt att vara i biblan.

I onsdags var det manfestival. Det betyder att man slipper skolan och att alla grillar Taiwanesisk BBQ. Man firar mangudinnan och att manen ar som storst och klarast den dagen. Jag lamnade skolan tidigt pa tisdagen for att aka till Dansuei for att ha BBQ. Den ganska langa bussresan var aldrig tyst, for det var karoke med 4 mikrofoner igang hela tiden. Nar vi kom fram till Mjolkfarmen pa Dansuei sa fck vi bl.a. prova pa surmjolk och lokal glass. Senare grillade vi. Det var annorlunda, men helt okej, precis som Taiwaneesiskt bira. Under kvallen var det annu mer Karoke och en del dans pa scen. Dagen efter spenderades pa annu en BBQ med bandet. Man grillar Tofu, taiwanesisk hotdog, bacon som inte ar rokt, flask och tunna biffskivor som man lagger pa toasts, snackor, taiwanesiska kottbullar, risgrynskorvar, taiwanesisk risblodpudding och en massa annat. Allt har saklart en glace pa sig med stark asiatisk influens.

Har borjat spinga mer och mer. Det hemliga malet ar att vara snabbare och starkare an skolans sportfanar. De varsta ar 200metersloparna. Sportfanarna ar de enda pa skolan som har muskler, men undantag for enstaka fall, bl.a. 2 utbyteskillar. Har kommit pa att man latt kan kombinera ett loppass med styrkepass och att det ar jobbigt som fan for min konds som inte precis ar pa topp. Ryggen kranglar inte lika ofta, bra.

Kommer inte pa nagot mer att skriva om. Allt borjar bli vanligt och det som ar vanligt tanker man inte pa. Kinesiskan blir battre och battre. Jag ar nog innerst inne lite tavlingslysten mot klasskompisen som lar sig kinesiska hur fort som hellst. Onskar att det gick att skylla pa att det ar for att hon har en vardfamilj som kan prata engelska. Det gor sa mycket det dar lilla pa engelska. Men jag ar nog arligt talat ingen talang for att lara sprak.

Har det fantastiskt i Taiwan och har nastan ingen hemlangtan. Den lilla hemlangtan jag har ar ifran Musiklektionen nar vi sag pa "Sa som i himmelen".
Var larare vill att vi ska dela med oss av varan kultur. Jag har inte sett filmen forut... men fy fan vad  den ar svensk! Jag fick bl.a. forklara att det ar onormalt for en vuxen svensk att inte kunna cykla , vad det ar for arstid och att det inte alls ar vanligt att svenska man slar sina hustrur.\

Hopp tjohejs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0